Legfontosabb tippek a válogatós evőkhöz

Legfontosabb tippek a válogatós evőkhöz

Készítette: Babysits
9 min read

Mit tegyen, ha gyermeke csak egyféle ételt kér, vagy nem eszi meg a zöldségeket? Ne aggódj, elmagyaráztuk, mi a válogatós evés, miért fordul elő, és hogyan kezeld a válogatós evést! Olvasson tovább, hogy hasznos tippeket tudjon meg a családjában élő válogatós evővel való bánásmódhoz.

A gyermeked válogatós étkezés jelei

Először is, talán elgondolkodik: mi az a válogatós evő? A kutatás szerint a következők a válogatós evők gyakori jellemzői (és annak jelei, hogy gyermeked válogatós evő lehet).

7 jele annak, hogy gyermeke válogatós evő

  • Lassabban esznek, mint a korukbeli gyerekek.
  • Korlátozott mennyiségű ételt eszik
  • Rendszeresen visszautasítják az ételeket (különösen a gyümölcsöket és a zöldségeket).
  • Mindig ugyanazt az ételt kérik.
  • Nagyon vonakodnak az új ételek kipróbálásától
  • Jobban szeretik az italokat, mint az ételeket
  • Erős* étkezési preferenciáik vannak

Ha gyermeke több ilyen jellemzőt és viselkedést mutat, akkor gyermeke válogatós evő lehet.

Miért válogatós a gyermekem?

A válogatós evés okai

Rengeteg elmélet létezik arra vonatkozóan, hogy miért válhat egy gyermek válogatós evővé, a tanulmányok azonban nem meggyőzőek. A Cambridge szerint a válogatós evés néhány lehetséges oka lehet: demográfia, szülői jellemzők, korai táplálási gyakorlatok és pszichoszociális tényezők.

A Yale által közzétett tanulmány szerint a gyerekek között az uzsonnacsomagolás alapján különbség van az uzsonna preferenciájában. A vizsgálatban részt vevő gyerekek a kedvenc rajzfilmfiguráikkal ellátott ételeket részesítették előnyben a csomagoláson, szemben a karakter nélküli csomagolású ételekkel. Ez a kulturális tényező tehát szintén hatással lehet a válogatós étkezési hajlamra.

Milyen következményekkel jár, ha valaki válogatós evő?

A válogatós evő nem feltétlenül jelenti azt, hogy gyermeke egészségtelen. A válogatós evés gyakran egy olyan fázis, amely a gyermekeknél jön és megy. Számos ellentmondásos tanulmány létezik a válogatós evés és az alul- vagy túlsúlyos gyermekek kockázatával kapcsolatban.

A legjobb tanács azonban az, hogy minden aggályát beszélje meg gyermeke gyermekorvosával, mivel ő tudja a legjobb tanácsot adni gyermeke konkrét helyzetére és egészségügyi szükségleteire alapozva.

Legfontosabb tippek a válogatós evés kezeléséhez

Mit tehetsz a válogatós evés ellen? Nézze meg infografikánkat, és olvassa el alább a válogatós evés kezelésére vonatkozó legfontosabb tippjeinket!

Hogyan kezeljük a válogatós evőket

1. Tegye az étkezést szórakoztatóvá a gyerekek számára

Használd a fantáziádat, hogy az evés szórakoztató élmény legyen. Nincs kedve kreatívkodni egy hosszú munkanap után? Semmi gond, mi itt vagyunk, hogy segítsünk! Itt összegyűjtöttünk néhány fantasztikus ötletet, amivel feldobhatod a gyerekek étkezési élményét.

  • Egyszerű dolgok, mint például egyedi formák vagy színek hozzáadása az ételekhez nagy hatással lehetnek a válogatós evő hajlandóságára.

Egy másik módja annak, hogy bizonyos ételeket vonzóbbá tegyünk, ha figurákat és állatokat kreálunk a gyümölcsökből és zöldségekből. Ezek a könnyen elkészíthető palacsinták és egészséges karácsonyi receptek segíthetnek abban, hogy inspirálódjon.

Könnyű palacsinta gyerekeknek

Egészséges palacsinta gyerekeknek!

Karácsonyi gyümölcsfa

Gyümölcsös karácsonyfa!

  • A turmixgép használata az ételek szerkezetének és színének megváltoztatására. Ez nem csak segít elrejteni a zöldségeket a gyerekek ételében, de a gyerekeknek is szórakoztató élményt nyújt, miközben nézik, ahogy az "étel átalakul".

  • "Ne játssz az ételeddel". - ez egy gyakori megjegyzés a felnőttektől a vacsoraasztalnál. Miért is ne? A játékosítás nagyszerű lehetőség arra, hogy az egészséges ételek fogyasztását izgalmas eseménnyé tegyük!

*Egy mókás ötlet, ha párosító játékot készítünk a zöldségeknek és gyümölcsöknek. Jó ötlet lenne, ha kártyákat készítenénk az ételek képeivel, és a kártya hátoldalára felírnánk az adott étel előnyeit. A gyerekeknek ezután meg kell jegyezniük az adott étel előnyeit → "Az áfonya erősíti az immunrendszert", "A spenót erősebbé tesz" *.

2. Keverjünk bele új ételeket

Amikor a válogatós evők etetéséről van szó, nehéz lehet olyan recepteket találni, amelyek táplálékot biztosítanak, miközben a legválogatósabb ízléseknek is megfelelnek. Ezért ajánljuk ezt a módszert, hogy egészségesebben étkezzen a gyerek: keverjünk új ételeket az ételeikbe. Tehát keverje a sajtos makarónit zöldségekkel, a fagylaltot és a joghurtot gyümölcsökkel, és adjon almát a palacsintatésztába. A kulcs itt az, hogy zöldségeket vagy gyümölcsöket keverj azokhoz az ételekhez, amelyeket már szeretnek!

3. Vonja be a gyerekeket a főzésbe és az ételek kiválasztásába

A főzés igazán szórakoztató tevékenység lehet a családdal! E mellett a gyerekek bevonása a főzés folyamatába vagy az ételek kiválasztásába nagy megoldást jelenthet néhány válogatós evő számára.

Ha több választási lehetőségük van a tálalást illetően, és még az étel elkészítésében is részt vehetnek, a gyerekek általában kevésbé lesznek válogatósak, amikor az étel elfogyasztásáról van szó!

Íme néhány ötlet, hogyan vonhatod be a válogatós evőt a konyhába:

  • Hagyja, hogy a gyerekek válasszanak egy receptet. A legjobb, ha van néhány kész receptötlet, amelyek közül választhatnak.
  • Hozzon létre egy játékot köré: ossza ki a szerepeket, kérje meg a gyerekeket, hogy (például) "keressenek és hozzanak [írja be a kívánt zöldség/gyümölcs nevét]", és hozzon létre bármilyen más szabályt a játékban.
  • Vigye el a gyerekeket a piacra vagy a szupermarketbe, és ismertesse meg velük az összes zöldség fajtát.
  • Tegyél be valami kedves főzős zenét, és vond be a gyerekeket a konyhába azzal, hogy az életkoruknak megfelelő feladatokat adsz nekik, például:

    • Tészta készítése és keverése
    • A zöldségek megmosása
    • A hozzávalók megszámlálása és megnevezése (nagyon hasznos a szókincsük fejlesztéséhez és a matematika tanításához!).
    • Terítsd meg az asztalt
  • Ha a gyerekek elég idősek, bátoríthatod őket, hogy olvassák fel a receptet! Ez nagyszerű és hasznos gyakorlat lesz számukra, ha éppen most tanulnak olvasni.

A gyerekek bevonása a konyhába remek módja lehet annak, hogy jobban megbarátkozzanak a különböző ételekkel, és ki tudja, talán még kis feltörekvő szakácsokká is változtathatod őket!

Szüksége van egy kis receptinspirációra? Nézd meg egészséges gyerekreceptek!

4. Keress példaképeket

Ugyanúgy, ahogy a kulturális példaképek negatív hatással lehetnek a gyerekek étkezési szokásaira, a példaképek pozitív hatással is lehetnek. Ha például látnak egy képet Pápaszemről, amint élvezi a spenótot, és ennek köszönhetően erősödik, az is ráveheti őket, hogy pozitívabb színben lássák a spenótot.

Erős spenót

E mellett a szülők és a testvérek lehetnek az egyik legfontosabb példaképek a gyermek számára. Ezért győződjön meg róla, hogy maga is olyan étkezési viselkedést modellez, amit a gyermekének is szeretne. Ha te magad is pozitív példakép vagy, az is segíthet javítani gyermeked válogatós étkezési szokásain.

5. Adjon nekik időt, hogy megbarátkozzanak az új ételekkel

A Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics 2014-es tanulmánya kimutatta, hogy a gyermekeknek akár 12-30 expozícióra is szükségük lehet egy új étel megismeréséhez, mielőtt úgy döntenek, hogy megkedvelik azt. Adjunk tehát nekik egy kis időt, és fedezzük fel együtt az ételt, lépésről lépésre.

A leggyakoribb hibák elkerülése

Több olyan dolog is van, amit érdemes elkerülni, ha válogatós evővel van dolgunk. Az alábbiakban a legfontosabb elkerülendő hibákat soroltuk fel.

Ne légy agresszív vagy kiabálj a gyerekeiddel.

Természetesen a gyermekeiddel való viták kissé fárasztóak lehetnek. De fontos, hogy ezt a kimerültséget és frusztrációt ne agresszió vagy kiabálás formájában engedd ki magadból.

A New York Times és egy 2014-es tanulmány szerint a The Journal of Child Development szerint a kiabálós háztartásokban előforduló gyerekek általában szenvednek:

  • Fokozott szorongás,
  • stressz és depresszió
  • A viselkedési problémák növekedése

Ehelyett mindig hagyja hűlni a helyzetet, ha frusztráltnak érzi magát, és egy másik időpontban újra foglalkozzon a témával.

Ne használja a desszertet büntetésként vagy jutalomként.

A desszert; általában az étkezés legjobb része a gyerek számára... Elég csábítónak tűnik, hogy ezt használjuk arra, hogy kontrollt gyakoroljunk a gyerekek felett, hogy mit esznek vagy mit nem, igaz?

Azonban tanulmányok szerint azonban az étel jutalomként vagy büntetésként való használata alááshatja az egészséges táplálkozási szokásokat, amelyeket megpróbálsz megtanítani a gyermekeidnek.

Az édességek, chipsek vagy üdítők jutalomként való adása gyakran vezet ahhoz, hogy a gyerekek túlfogyasztják a magas cukor-, zsír- és üres kalóriatartalmú ételeket. Ami még rosszabb, hogy ez megzavarja a gyerekek természetes képességét az evés szabályozására. Arra is ösztönzi őket, hogy akkor is egyenek, amikor nem éhesek, hogy megjutalmazzák magukat.

Ne mondd, hogy "ó, azt nem fogják szeretni!", amikor egy adott ételfajtát javasolsz nekik.

Ha azt válaszolod, hogy "ó, azt nem fogják szeretni", máris negatív választ adsz a gyereknek arra, hogy az adott ételt kínálják neki. Elkezdhetik azt gondolni, hogy nekik sem fog ízleni, csak azért, mert te ezt mondtad, még akkor is, ha még soha nem kóstolták az adott ételt.

Ne kényszerítse a gyerekeket az evésre.

Minden válogatós evő szülő szembesül a végső dilemmával: Elengeded őket a hurokból, ha nem eszik meg a zöldséget, vagy kényszeríted őket, hogy megegyék az összes ételt a tányérjukon, még akkor is, ha nem ízlik nekik?.

Amikor azt látjuk, hogy a gyerekünk tologatja az ételt a tányérján, panaszkodik, hogy nem akar enni, vagy bocsánatot kér, mielőtt bármit is megeszik, hajlamosak lehetünk egy olyan ártatlanul hangzó mondatot használni, mint például "csak még egy pár falatot" vagy...

A Michigani Egyetem kutatói szerint a gyerekek arra való felszólítása, hogy egyenek olyan ételeket, amelyeket nem szeretnek, nincs összefüggésben a súlyváltozással vagy az ételekkel kapcsolatos viselkedésük megváltozásával. Valójában sokkal problémásabb lehet, hiszen feszültséget okozhat az étkezések során, és károsíthatja a szülő-gyermek kapcsolatot.

A tanulmány kimutatta, hogy a gyermek étkezésre való felszólítása vagy az ételek korlátozása több válogatós evéshez vezetett, nem pedig kevesebbhez. Arra utal, hogy az evésre való kényszerítés megzavarja a gyermek azon képességét, hogy önszabályozza az étkezését. Más szóval, a teltségérzet eltompul, ami hatással van az evés abbahagyásának ösztönére.

Tehát bár természetesen továbbra is javasoljuk a változatos ételek fogyasztását, érdemes megpróbálni egy kevésbé kontrolláló megközelítést alkalmazni.


Reméljük, hogy ez a válogatós evőkre vonatkozó útmutató segít jobban megérteni a helyzetet, amelyben Ön és gyermekei vannak, és ad néhány tippet arra vonatkozóan, hogyan lehet (megfelelően) kezelni a válogatós evőket.

Még több receptinspirációt keresel válogatós evőid számára? Nézd meg a receptötletek!

Bon appétit!